ÖĞRENCİLERİME MEKTUP
Yazan : Dr. Francis Xavier Trujillos
Çeviren : Doç. Dr. Ali Şimşek
Bir öğretmen olarak hakkında çok güçlü duygulara sahip olduğum ve seninle paylaşmak istediğim bazı şeyler var.Her şeyden önce,sen bu sınıftaki en önemli kişisin.Yalnızca senin yardımınla başarılı olabiliriz.
Burada olma nedenimiz sensin
Bunu okuduktan sonra,beni ve neden öğretmen olduğumu daha iyi anlayacağına inanıyorum.Neyi,niçin istediğimi bilmeni nasıl ve neden öğrettiğimi de bilme hakkın var.
Büyük olasılıkla,eğitim zorunlu olduğu için sen buradasın,yani burada olmakla yükümlüsün.Oysa,ben kendi seçimimle buradayım.Genç insanlarla çalışmak istediğim için öğretmen olmayı seçtim.
Buradayım çünkü burada olmak istiyorum.
Zamanımızı birlikte değerli yapmalıyız.Bunu yapabilmek için senin yardımına gereksinim duyacağım.Paylaşılacak çok şey var ama bunu yapacak çok az zaman.Sık olarak da,çeldirici ve engelle karşılıyoruz.Haydi,biraz meşgul olalım ve bize verilen çok az zamanı işe yarar biçimde kullanalım.
Haydi,her dakikayı değerli kılalım.
Sınıfın kuralları açık ve anlaşılır olacaktır.Senin eleştirel düşünmeyi öğrenmende yoluna çıkacak her şey kurallara aykırıdır.
Öğrenme olanaklarına engel olacak hiç kimsenin müdahalesine izin verme
Ben bir insanın olabileceği kadar kararlı,tutarlı ve yansız olmaya çalışırım.Ancak bir makine değilim.Her durumda tümüyle adil olmam olanaksızdır,fakat çaba göstermeye söz veriyorum.
Öğrenme bir gösteri sporu değildir
Senin öğrenmen ve benim öğretmem için neyin gerekli olduğunu bilmek çok zordur.Tıpkı zayıf bir çocuğun önce yürümeyi,sonra koşmayı öğrenmesi gerektiği gibi,ilk öğrendiğinde senin gelişimin açısından çok yaşamsal görünmeyen bazı şeyler vardır:Bunun zorluğunu bildiğim için şunu kendime sormaya söz veriyorum: "Öğrettiğim şey zaman harcamaya, yada bilmeye değer mi? "
" Bu,bilmeye değer mi? "sorusunu sormama yardımcı ol.
Senin gelişmeni istiyorum,fakat,benim için,kendini gerçek bir insan gibi hissetmen ve yaşamının geri kalan bölümünü besleyebilecek eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini bilmemde önemlidir.Öğrenilen şeylerin en değerlisi,nasıl öğrenileceğini öğrenmiş olmaktır.
Öğrenmeyi öğren.
Şunu anımsa:Hepimiz bir yerlerden başlamalıyız ve bu sınıfta bir yer diye sözü edilen şey,senin sağ ve sol kulağın arasındaki bir yerdir!Beyin bir kastır,eğer gelişecekse alıştırma yapmalıdır!Bu küçük gri hücreleri harekete geçirmek için yapabileceğin her şeyi yap!
Düşünmek zordur ama yararlıdır.
Ne yazık ki,çoğu insan denemiyor!
Şimdi senin olduğun gibi,sanki yüzyıllardır ben de öğrenciyim.Temel eğitimden ve üniversiteye kadar herhangi bir şey öğrenmediğim hiçbir öğretmen ya da ders olmadı.Öğrenme için kendini adaması gereken sensin.Öğrenmede son sorumluluk senindir.
Öğrenmek,nefes almak gibidir;
Kendi kendine yapmak zorundasın!
Düşünmek, başkalarına güvenebileceğin bir şey değildir.
Senin kendi aklına sahip olma hakkın var.Benim de bunu
kullanmam için ısrar etme hakkım!
Herkes kadar yeteneklisin.Akademik olarak yapmaya karar verdiğin her şeyi başarabilirsin.Hiç kimsenin seni tersine ikna etmesine izin verme.Eğer " yavaş öğrenen " biri olarak sınıflandırılırsan,bu büyük olasılıkla,senin,tersine inanmaları için öğretmenlerine çok az kanıt vermenden kaynaklanır.Bunun hakkında düşün: Çoğu zaman yapabileceklerin ile yaptıkların arasında gerçek bir fark vardır!
Yapabilmek güdülenme,
Yapmak ise gübrelemektir!
Sınıf sıkıcı olabilir yada heyecan verici,canlı ve hayallerle dolu bir yer olabilir.Biliyorum,ben de öğrenciydim.Sınıfımız,bizim yapabildiğimiz kadar Coşkulu olacaktır.
Öğrenmek için heyecan duy!
Şu konuda açık olmak istiyorum:Her şeyi bilmiyorum.Hiç kimse bilmiyor.Bilmez de.Ancak,eğer bana şans verirsen,bildiklerimi seninle paylaşmaktan mutlu olacağım.
Öğrenmeye bir şans tanı,
Bunu yapar mısın?
Bir zamanlar birisi bana çok katıldığım bir şey söyledi: "Akla gelişim sürecinde danışmanlık sağlanmalıdır."Bir insan olarak sürekli gelişiminde seninle çalışmaya söz veriyorum.
Danışmaya açık ol.
Senin için,olabildiğim kadarıyla en iyi yol gösterici,önder ve kolaylaştırıcı olmak istiyorum.Ancak insanların bir özelliğidir ki,en fazlasını alabildikleri kişilere kendi sahip olduklarının en fazlasını verirler.Ben en iyimi,bana kendi en iyisini verenlere sunacağım.
Yapabileceğinin en iyisini yap!
Her kişi benzersiz olma hakkına sahiptir.Ben öğrencilerimin bireysel farklılıklarına değer veririm! Ancak,ben de bir birey olarak kabul edilmek istiyorum.Benim de farklı olma hakkım var!Bu nedenle,benden öteki öğretmenlerin gibi olmamı ya da öğretmemi bekleme!
Zor günlerden geçiyoruz. Bunu her ikimiz de biliyoruz.Fakat bugünün dünyasında büyümenin ne kadar zor olduğunun farkında olduğumu bilmeni istiyorum.Bugünlerde dünya oldukça karmaşık ve senin kuşağın belki de modern zamanlardaki tüm kuşaklar içinde en zor dönemi yaşıyor.Bu konularda çok az kontrole sahibim.Ancak kendi sınıfımızda dünyadaki tüm farkları yaratabilirim!Bunu,senin yardımınla yapabilirim.Birbirimize yardım ederek çok şey yapabiliriz.
Haydi,birbirimize yardım edelim; el ele verelim.
Olabileceğinin en iyisin olmak
İçin çaba göster.
Bu sınıftaki herkes farklıdır.Her kişi benzersizdir.Her birimiz ne ve kim olduğumuzla gurur duyabiliriz.
Senin köklerin güzel köklerdir,tıpkı herkesin olduğu gibi!Bu kökler kötü insan çıkarmaz!Ayrıca,kesinlikle emin olmalısın ki,senin köklerin zengin toprağa dikilmiştir!
Zengin toprak, daha güçlü kökler yapar!
Bu sınıftaki her öğrenci,benim " kalıtsal dış dünya" dediğim ve seçme şansımın pek olmadığı doğum yeri,ailesi,ırkı,etnik kültürü,ulusal kökeni,göz rengi gibi özellikleriyle gurur duymalıdır.
Ancak senin " geliştirilmiş iç dünya" nın parçası da o kadar önemlidir,bunlar öğrendiğin şeylerdir,kazandığın becerileridir,düşünme ve hissetmenin niteliğidir,nasıl davranmayı kabul ya da reddettiğindir,kendini neler için ortaya koyduğundur.
Bu nedenle,dışa yansıyan kişiliğinle gurur duymalısın çünkü bunu yaşama karşın sen biçimlendirdin.Yaşamdaki başarıların hakkında ise daha coşkulu olmalısın.
İç ve dış dünyanda kendinle gurur duy!
Her zaman başarılı olmasam bile,sınıftaki davranışlarımı,her insanın onuru için gösterdiği dürüstlük ve ilginin etkilenmesine izin vermeye çalışacağım.Bir sınıfı iyi bir sınıf yapan ait olma konusundaki eşitlik duygusudur.
Eğitimde fırsat eşitliğine inandığım kadar sorumluluk eşitliğine de inanıyorum.Her birey,önemli çalışmalarımız için kolaylaştırıcı bir ortam yaratmaya katkıda bulunmakla sorumludur.
Herhangi bir türde,kalıpta Ya da görüntüde olabilirsin;
Fakat kendine çeki düzen vermezsen
Senin durumunla ilgileneceğim!
Eğitilmiş kedi olayını duydun mu?Öyküye göre,bu eğitilmiş kedi zahmetli ne zaman alıcı biçimde fare yakalamak yerine bir tuzak satın almıştır.İşin kolayını bulmak ona zekice bir şey olarak görünmüştür!Yem için bir parça bile peynire sahip olmadığından bir dergiden peynir resmi kesme fikrini bulmuştur.Kendi yöntemiyle tuzağı kurmuş ve sahibinin rahat yatağında tembel bir gün ve dingin bir gece geçirmiştir.Bir sonraki gün uyandığında ise tuzakta yalnızca bir fare resmi yakaladığını görmüştür!
Buradan çıkarılacak ders mi? Yaşamda hangi yatırımı yaparsan ancak onun karşılığını elde edersin.Ne çok,ne az.
Ne ekersen onu biçersin.
Haydi,bu sınıfta yaptığımız her şeyi ciddiye alalım.Eğlenelim de!Senden çok çalışmanı isteyecek ve bunu bekleyeceğim.Ancak çok da oynamalıyız! Ne de olsa,kısa bir yaşam.Olabildiğinde,mutlu olmaya çalışmalıyız.
Ne kadar istersen o kadar mutlu olacaksın.
Son olarak (bunu yazma konusunda kuşkuluyum ama) daha iyi bir gelecek oluşturmaya kalkışıyorsak,bu sınıfta birbirimize ulaşmaya çalışmalı ve sevgi göstermeliyiz.
Başkalarıyla ilgilenme cesareti göster.
İşte söylemek istediklerimi söyledim.Ancak,içinde sözcüklerin açıklayamadığı ve sana iletemediğim daha çok şey var.
Bunu ilk kez okuduğunda tam olarak anlamayacaksın,bu nedenle sık, sık okumalısın.Belki bir gün, belki yıllar sonra seninle paylaştıklarımın bir bölümü sana bir anlam ifade edecektir.Şimdilik,seninle ve geleceğinle gerçekten ilgilenen bir öğretmenin olduğunu bilmelisin.
Saygılarımla,
Öğretmenin