SINIF REHBER ÖĞRETMENLİĞİ VE ÖĞRETMEN YAKLAŞIMLARI
SINIF REHBER ÖĞRETMENLERİNİN ÖZELLİKLERİ
wÖğrencilere karşı saygılı olması ve onlara güvenmesi,
wKişinin güçlü olduğuna; kendisine yardım edildiğinde sorunlarının üstesinden geleceğine ve başarılı olacağına inanması,
wÖğrencileri önyargısız sabırla dinleyebilmesi,
wÖğrenciye yardım etmeye gönüllü, içten, istekli olması,
wKendisinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmesi, kendisi ve çevresiyle barışık, insancıl bir kişiliğe sahip olması,
wKişisel düşünce ve değer yargılarını karşısındakine kabul ettirme eğilimi olmaması,
wÇoğulcu düşünceye sahip, geniş görüşlü ve hoşgörülü olması,
wKendisine güvenilen, dedikodudan hoşlanmayan, sır saklayan, öğrencilerle ilgili bilgileri onların zararına kullanmayan bir karaktere sahip olması gerekir.
ÇALIŞMALARIN VERİMLİ OLMASI İÇİN
wAnket, test v.b. uygulamalardan önce öğrenciye açıklama yapılmalıdır.
wSonuçlar öncelikle her öğrenci için, sonra sınıflar düzeyinde değerlendirilmelidir.
wAnket sonuçları değerlendirilerek, herhangi bir problemi olduğu tespit edilen öğrencilerle görüşme yapılmalı, gerekiyorsa rehberlik servisine yönlendirilmelidir.
wSınıfın ihtiyaç ve ilgileri doğrultusunda çalışmalar yürütülmelidir.
wRehberlik saatinde bilgi dokümanları verilmeden önce o konuda hazırlık yapılarak gelinmeli, öğrencilerle karşılıklı fikir alışverişinde bulunulmalıdır.
wÖğrencilerle karşılıklı güvene dayalı bir iletişim kurulmalı, çalışmalarda gizlilik ilkesi göz ardı edilmemelidir.
ÖĞRETMENLERİN REHBERLİK GÖREVİ ALMALARININ AVANTAJLI OLMAYAN YÖNLERİ
wÖğretmenler mesleğin bir gereği olarak, temel rehberlik ilkeleri yönünden kişiyi olduğu gibi kabul etmek yerine, daha çok değerlendirici bir tutumu benimserler.
wDers hazırlama, ders verme, kağıt okuma vb. etkinliklerle, günün önemli bir bölümünde öğretmenler yoğun şekilde meşguldürler.
lÖğretmenler mesleğin bir gereği olarak öğrencilerin zihinsel gelişimleri ile daha çok ilgilenir, değerlendirme, sınıf disiplinini koruma gibi rolleri üzerlerine alır ve bu roller öğrenci ile öğretmen arasındaki ilişkilerde öğrencileri çekimserliğe götürücü bir nitelik taşıyabilir.
lÖğretmenin bireye bakış açısında sınıftaki başarı derecesi büyük bir ağırlık taşır. Öğrenciyi daha çok başarısı ile değerlendirmesi, kişilik gelişimi ile daha az ilgilenmesine neden olabilir.
AVANTAJLI YÖNLERİ
wÖğretmen, sınıf içi ve sınıf dışı öğretim faaliyetlerini öğrencilerin kişisel problemlerine, içinde bulundukları durumlara ve geleceğe yönelik planlarına bağlantılı olarak yapar ve öğrenim durumlarını buna göre planlarsa öğrenimin verimi artabilir,
wÖğretmen okuttuğu dersler dolayısıyla akademik nitelikteki konuları ile etkileşim ve yardımlaşma içinde bulunduğundan, öğrenciler için bu konularda doğal bir danışma kaynağı olabilir,
wÖğretmenin öğrenciyi çeşitli yer ve durumlarda gözleme olanağı danışmana göre daha çoktur. Ayrıca öğretmen bazı durumlarda problemin ortaya çıkış şeklini ve oluşumunu da doğrudan gözleme olanağına sahip olabilmektedir.
ÖĞRETMENLER GENCE NASIL DAVRANMALI?
•Genci öncelikle bir yetişkin olarak görüp, varlığına değer verin ve saygı gösterin.
•"Benim gençliğimde..." diye başlayan yergiler yerine "keşke ben de sizin gibi genç olsaydım" diye onların sahip olduğu fırsatlara dikkat çekin.
•Öğrencilerle konuşurken "sen" dili yerine "ben" dili kullanın.
•Verdiğiniz sözleri tutun..
•Onlara nasihat etmek yerine örnek davranışlar sergileyin ve iyi bir model olun.
•Onları eleştirmek yerine,olumlu yönlerini pekiştirin.
•Gençlere karşı sabırlı ve serinkanlı olun, kırıcı, sert, yıkıcı söz ve davranışlardan kaçının.
•Sizinle sırlarını paylaşırlarsa,"gizlilik" ilkesine kesinlikle uyun. Hiçbir şekilde güvenlerini sarsmamaya çalışın.
•Öğrencilerinizin olumlu düşüncelerini pekitirin.
•Sınıfınızda uyulması gereken kuralları birlikte koyun,okul kurallarının gerekliliğini tartışmalarını sağlayın, kurallara uymaları konusunda teşvik edin,ödüllendirin.
•Gençlerle alay etmeyin, eleştirmeyin. Kendilerini kanıtlama çabaları çok çocukça da olsa küçümsemeyin. Sadece farklılığın nitelik ve davranışlarda olgunlaşma ile gerçekleşebileceğini her fırsatta ve uygun örneklerle göstermeye çalışın.
"Okuyabilirseniz her insan bir kitaptır."
CHANNING
§ Nasıl bir öğrenci bekliyorsak, öyle bir öğretmen olmamız gerektiğini unutmayalım.
§ Karşılıklı sevgi ve saygıya dayalı ortamda cezaya yer olmadığını bilelim.
§ Öğrencilerin olumlu davranışları üzerinde dikkatinizi yoğunlaştırır ve aynı zamanda istenmeyen davranışlara önem vermezseniz, istenmeyen davranışların azalma olasılığının yükseldiğini görebilirsiniz.
§ Öğrenciye kapasitesinin üzerinde bilgi yüklemenin öğrenmeye teşvikte duygusal ve bilişsel gelişimini olumsuz etkileyeceğini bilelim.
§ Önemli olanın performans değil,çaba olduğunu unutmayalım.
"AYNI PENCEREDEN DIŞARI BAKAN İKİ ADAMDAN BİRİ, SOKAKTAKİ ÇAMURU, DİĞERİ İSE
GÖKTEKİ YILDIZLARI GÖRÜR. "
•BİÇİMSEL ÖĞRETMENin sadece ders anlatan,ödev veren, sınav yapan,yapacağı eleştiriyi kişiliğe yönelten öğretmen olduğunu....
•DOST ÖĞRETMENin ise; coşkulu,bireyin varlığına saygılı, duygularına önem veren,yapacağı eleştiriyi kişiliğe değil de davranışa yönelik yapan öğretmen olduğunu unutmayalım...
"UNUTMAYIN, DİNLEMEK SEVMEKTİR."
YAPILAN BİR ARAŞTIRMADA ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENCİLER TARAFINDAN BEĞENİLMESİNİ SAĞLAYAN 12 ÖZELLİK:
Øİşbirliğine dayanan demokratik tavır,
ØHer öğrenci için sevecen ve saygılı olma,
ØSabırlı olma,
ØGeniş ilgi alanlarına sahip olma,
ØDoğruluk,
ØTaraf tutmama,
ØEsprili olma,
ØÖğrencilerin sorunlarına duyarlı olma,
ØEsnek olma,
ØYüreklendirme ve takdir etmede iyi olma,
ØÖzel bir konuyu öğretmede başarılı olma.
üHoşgörülü olma.
•BİZLER GENÇ OLDUK,GENÇLİĞİN NE DEMEK OLDUĞUNU BİLİYORUZ.AMA ONLAR HENÜZ YETİŞKİN OLMADILAR.BU YÜZDEN SAĞLIKLI BİR İLETİŞİMDE SORUMLULUĞUN BÜYÜĞÜ BİZ YETİŞKİNLERE DÜŞMEKTEDİR!!!
ÖĞRENCİLERİN DİLİNDEN
üLütfen bana gülümseyin.
üLütfen beni ilk ismimle çağırın.
üLütfen konuşurken beni dinleyin.
üNotlarımda ortaya çıkmasa bile yeteneklerimin farkına varın.
üLütfen beni övecek fırsatlar bulun.
üYaptığım bir şeyden hoşlanmasanız bile beni hala bir insan olarak takdir ettiğinizi anlamama yardımcı olun.
üGelecek için önümde bir çok seçenek olduğunu ve kendi amaçlarımı belirleyebileceğimi bana gösterin.
üYüksek beklentilere sahip olmam için beni cesaretlendirin.
"ÖĞRENCİLERLE SAĞLIKLI İLİŞKİ KURMANIN EN İYİ YOLU ÖNCE ONLARI DUYMAK, DİNLEMEK VE SONRADA SÖYLEDİKLERİNİ ANLAYABİLMEKTİR."